Przedstawiamy Stic Image

Stic Image jest nietypowo zlokalizowany jak na drukarnię etykiet, znajduje się w dzielnicy mieszkalnej blisko serca miasta Lyon we Francji. Właściciel firmy, Cyrille Roze, jest dobrze znany w branży dzięki dwóm kadencjom jako prezes Francuskiego Związku Producentów Etykiet Samoprzylepnych (UNFEA). Od 2015 roku kieruje Stic Image i przez ten czas konsekwentnie inwestował w najnowsze technologie druku, aby utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku.
Roze zaczyna od krótkiego przeglądu swojej działalności: „Firma została założona w 1994 roku i działamy na powierzchni około 2500 metrów kwadratowych. W Stic Image pracuje 40 osób. Pracujemy na trzy zmiany. Jesteśmy generalistami, mam na myśli, że współpracujemy z przemysłem rolno-spożywczym, a także z przemysłem farmaceutycznym, a także trochę z winem i alkoholami. Tutaj zaopatrujemy od 400 do 500 różnych klientów”.
Zrównoważony rozwój jest kluczem

Ta szeroka baza klientów, składająca się z mniejszych i średnich firm, jest wynikiem przemyślanej strategii mającej na celu zmniejszenie zależności Stic Image od mniejszej liczby większych klientów. Jednak coraz większe skupienie klientów na zrównoważonym rozwoju nie ogranicza się już tylko do większych marek. Jest to teraz kwestia, którą biorą pod uwagę klienci na każdym poziomie, jak wyjaśnia Roze: „Zrównoważony rozwój staje się bardzo ważnym punktem uwagi dla każdego. Pracujemy więc nad naszymi odpadami, zużyciem energii, tym, co możemy zaoszczędzić i naszym śladem węglowym. Możliwość recyklingu jest obecnie prawdopodobnie jednym z największych punktów wejścia dla naszych klientów. Zazwyczaj jest to pierwsze pytanie, jakie zadają.
„Dlatego jest to coraz ważniejsze. Pracujemy wewnętrznie, aby spróbować ulepszyć nasze metody produkcji, zmniejszyć zużycie energii, oczywiście zmniejszyć zużycie materiałów, ale staramy się również udzielać naszym klientom dobrych rad, aby zapewnić odpowiednią etykietę na odpowiednim opakowaniu, aby umożliwić recykling opakowania.
„Powiedziałbym, że jeśli chodzi o klientów, to bardziej interesuje ich globalny ślad węglowy firmy. Wszystko, co robimy dla środowiska, jest bardzo ważne dla naszych klientów”.
Dlaczego GEW?
Kiedy Roze przejął Stic Image, większość pras była już wyposażona w systemy GEW obsługujące konwencjonalne UV, jak wyjaśnia: „Wszystkie maszyny pracowały z GEW, z wyjątkiem dwóch. I muszę powiedzieć, że moje doświadczenie w tamtym czasie było takie, że mieliśmy sporo problemów z konkurencją. Więc kiedy musiałem pomyśleć o zmianie systemu i zakupie nowej maszyny, chciałem wybrać GEW”.
Dlaczego ArcLED?

Możliwość rozpoczęcia pracy z technologią utwardzania UV LED pojawiła się, gdy Roze zainwestował w nowe prasy: „Dwa lata temu kupiłem dwie linie produkcyjne i w tym czasie chciałem również zmniejszyć zużycie energii, ceny energii były bardzo, bardzo wysokie, więc musiałem zbadać, jaki system wybrać”.
Po dokładnym rozważeniu wybrał wymienne systemy „ArcLED” firmy GEW, które umożliwiają równoczesne działanie UV Arc i UV LED na prasie, aby uzyskać elastyczność korzystania z obu technologii: „Wybrałem firmę GEW, ponieważ moje doświadczenia z GEW były bardzo dobre, a drugą kwestią było to, co było dla mnie bardzo ważne, czyli wszechstronność systemu, ponieważ w przypadku lakieru, w przypadku kolorów, możemy wrócić do UV. Po tym doświadczeniu pokazało mi, że w przypadku kolorów nie stanowiło to większego problemu, ale w przypadku lakieru zdecydowaliśmy się na razie pozostać przy systemie UV, ze względu na cenę lakieru – a tutaj wszechstronność systemu GEW jest bardzo, bardzo wygodna, oczywiście”.
Zmiana atramentów
Na początku zmiana na LED była powodem do obaw Christophe’a Piccę, kierownika działu druku w Stic Image, jak wyjaśnia: „Używamy suszenia LED do wszystkich tuszy, czterokolorowych i Pantone… i zachowujemy rtęć do specjalnych tuszy i lakierów. Początkowo martwiliśmy się głównie o jakość tuszy i utrzymanie naszych profili kolorów. Ale dostawca uspokoił nas i udzielił nam dobrego wsparcia w tej kwestii”.
Roze zgadza się: „Doświadczenie pokazuje, że nie było żadnego problemu. Kolory były takie same i było to bardzo łatwe. Znacznie łatwiej jest przejść z UV o niskiej migracji na LED o niskiej migracji niż z nieniskiej migracji na niską migrację. Niczego nie zmienialiśmy, mamy może jedną lub dwie receptury tu i ówdzie na bardzo jasne kolory, które musieliśmy dostosować, ale było to bardzo, bardzo minimalne. Jeśli chodzi o koszt i dostępność tuszów, koszt tuszów nie różni się aż tak bardzo, więc teraz wszystko poszło we właściwym kierunku, a dostępność nie jest kwestią sporną”.
Dlaczego AeroLED chłodzony powietrzem?
Kolejnym powodem, dla którego Roze zdecydował się na użycie utwardzania LED chłodzonego powietrzem, gdziekolwiek było to możliwe, była pozorna łatwość instalacji i brak jakiejkolwiek klimatyzacji w zakładzie Stic Image. Zauważa: „System AeroLED wydawał się bardzo kompaktowy i łatwy do zamontowania na maszynie. Nie mam klimatyzacji, więc zdecydowałem się na AeroLED, ponieważ chcieliśmy zmniejszyć poziom ciepła w fabryce, ale chcieliśmy również zmniejszyć poziom hałasu i ponieważ mieliśmy już zainstalowane wszystkie systemy wyciągowe, nie musieliśmy nic robić, aby podłączyć system AeroLED do naszych pras”.
Oszczędności kosztów i zwrot z inwestycji w diody LED

Ostatecznie Roze zamierza całkowicie przejść na UV LED i wyeliminować wszelkie konwencjonalne utwardzanie, jak wyjaśnia: „Nadal mamy system rtęciowy na linii końcowej, ale oczywiście przejdziemy na LED, ponieważ chcemy pod koniec dnia pracować tylko z jedną gamą tuszu. Doświadczenie, jakie mamy z LED… zaoszczędziliśmy na części energetycznej, to jest w skali naszej firmy 15% oszczędności energii, co jest imponujące i co było bardzo ważne dla zwrotu z inwestycji w system”.
Połączenie przejścia na LED z innymi inicjatywami dotyczącymi efektywności przyniosło firmie znaczne oszczędności, jak podkreśla Roze: „Naszym zamiarem jest przejście w 100% na LED. Chcemy być w pełni LED, wciąż czekamy, aż cena lakieru spadnie, co zaczyna mieć miejsce i myślę, że to kwestia miesięcy, aby dokonać przejścia. Przy tej samej wielkości produkcji zmieniłem system LED i zmieniłem oświetlenie magazynu… Myślę, że zaoszczędziłem około 120 do 130 megawatogodzin rocznie, zaoszczędzimy około 30 000 euro rocznie. Biorąc pod uwagę oszczędności energii, które widzimy teraz dzięki systemowi, myślę, że zwrot z inwestycji nastąpi około trzech lat”.
Wszechstronność i zwiększona produktywność
Roze wskazuje również na prostotę pracy z LED: „System jest bardzo łatwy w użyciu. Jest stabilny. Działa w trybie włącz-wyłącz, więc zawsze otrzymujesz tę samą jakość. Nie musisz zmieniać lampy, nie masz spadku wydajności lampy, więc jest bardzo, bardzo wygodny w użyciu dla operatorów. I nie słyszałem o systemie, co jest dobrą rzeczą!”
Picca się zgadza: „To prawda, że system jest bardzo łatwy w użyciu, wymiana kaset, więc jeśli mielibyśmy jakiekolwiek problemy z dostawami atramentu LED, możemy wrócić do starych kaset rtęciowych i atramentu. Suszenie LED pozwoliło nam ustabilizować kolorymetrię w produkcji”. Wskazuje również na zwiększoną produktywność, jaką przyniosło LED: „Dzięki suszeniu LED pracujemy z prędkością około 50 do 80 metrów na minutę… zwykle przy suszeniu rtęciowym pracujemy z prędkością około 50 metrów na minutę, więc poprawiliśmy prędkość produkcji”.
Z perspektywy czasu Roze teraz spogląda wstecz i uśmiecha się na swoje wcześniejsze obawy związane z przejściem na LED: „Miałem wiele pytań wcześniej… złożoność, tusze, kolory i prawdziwe oszczędności. To była dla mnie trudna decyzja, ale z czasem widzę, że w rzeczywistości ten projekt był bardzo łatwy. Instalacja przebiegła szybko, a system jest łatwy w obsłudze — nie było problemu z kolorem, mamy oszczędności, więc trochę obawiałem się tej inwestycji, ale teraz jestem bardzo zadowolony. Analizowałem tę decyzję dwa lata temu, bardzo ważne było uzyskanie opinii od osób, które dokonały tej zmiany. Bardzo ważne było również poczucie, że dostawcy tuszu są gotowi. Jest mniej problemów z lakierem, a jednocześnie mieliśmy ten bardzo wysoki wzrost cen energii elektrycznej i dla mnie, nie, to był właściwy moment, aby to zrobić.
„Dla mnie widzę, że oczywiście jest to bardzo dobra inwestycja”.
Obejrzyj wideo ze studium przypadku
### Więcej informacji na temat nowej generacji chłodzonego powietrzem systemu utwardzania światłem UV LED o większej mocy firmy GEW, AeroLED2, można znaleźć na stronie gewuv.pl/aeroled2